marți, 22 septembrie 2009

Cea mai veche carte de bucate pe care o cunosc

Astazi, cautand reteta de madleine in diferite carti de bucate franceze, am dat peste cea mai veche carte din colectia mea.
Aceasta carte se numeste "La cuisinière de la campagne et de la ville ou Nouvelle cuisine économique" - am cautat numele autorului, dar nu-l gasesc.
Pe prima pagina, este notat ca este editia a -81, Publicata la Paris, 1903 , de catre Libraria Audot, a primit o recompensa la Expozitia Internationala din Paris. Deci aceasta carte are peste 100 ani, si aproape 200 ani de la prima editie.
Citind originea prezentului manuscris, am gasit ca prima editie a fost publicata in 1818, este rodul unui munci de 10 ani.
Cartea am gasit-o in casa unde locuiesc, construita in 1903, deci cred ca vechia proprietara - o invatatoare din sat a cumparat-o si a uitat-o intr-un colt, iar nepotii ei cand au vandut casa, au lasat-o pentru ca nu este completa, lipsesc copertile si ultimele pagini.
Cartea contine 716 pagini ( dar nu am sfarsitul) si 1500 retete, retete pe care in alte carti nu le gasesc.
Bineinteles, am cautat madleine, nu se face la fel, briosa franceza- are un mod deosebit de realizare.
Pana acum nu am facut atentie la aceasta carte, dar vrand sa caut originea anumitor retete, am deschis-o si am fost foarte surprinsa cand am citit prefata.
Deci, ma simt obligata, pentru a face cinste acestei carti sa realizez cateva retete, notand originea.
A doua carte veche, pe care o am in biblioteca mea, este "Les recettes préférées de la mére Denis " - autor Edouard de Pomiane aparuta in 1979, dar prima editie este Paris 1938.
Principalul meu defect, sant foarte maniaca cand ma intereseaza un subiect, deci pentru o reteta fac multe cautari, incerc mai multe variante pentru a o ameliora si cred ca nimeni nu poate fi perfect, pentru ca exista foarte multe posibilitati.

Niciun comentariu: