joi, 24 septembrie 2009

Briose frantuzesti



Cum am promis lui Bucatar maniac, am facut briosele mele dupa o reteta traditionala, care se utilizeaza de catre brutari, aici, in Franta.
Am vazut foarte multe retete, care dupa ce au fost facute de mai multe ori, nu au nimic cu originea. Si eu, cateoadata utilizez reteta de origine, cateoadata fac propria mea reteta, schimband un ingredient sau doua, incercand sa o realizez mai simplu...
Aceasta reteta este destul de dificila, o fac o data pe an, poate, pentru ca este foarte bogata in unt, deci nu este o briosa regim.
Socrul meu avea o brutarie - boulangerie in Franta si inantea lui tatal lui, deci o afacere de familie. De ziua satului, in fiecare an, in a treia dumineca de septembrie,faceau foarte multe briose rotunde-250 si 500 tarte cu smantana.
Forma rotunda de brisa o facem in aceasta regiune, cealalalta briosa in forma cu caciula este tip parizian.
Ingrediente ( pentru 2 briose mari sau 1 mare si 6 mici):
- 15 g drojdie proaspata
- 2 linguri de lapte caldut (-30°C)
- 375 g faina + faina cat intra in timpul framantatului, dupa ce a crescut prima oara
- 2 linguri de zahar
- 1 1/2 lingurita de sare
- 6 oua
- 175 g unt la temperatura camerei
Deci, scoateti toate ingredientele din refrigerateur inante cu o ora, pentru a avea temperatura camerei. Diluati drojdia proaspata sfaramata intr-o cana cu laptele caldut o lingurita de zahar si una de faina, utilizati dupa 30 minute cand a inceput sa dubleze volumul.
Intr-un saladier mare, cerneti faina, amestecati cu sarea si restul de zahar, faceti un cuib si varsati in centru 5 oua batute, amestecate cu drojdia.

Amestecati bine, pana cand compozitia devine omogena si lisa.
Puneti intr-un saladier un pic de ulei, aluatul il intoarceti in ulei si apoi puneti 1 ora- 1 1/2 ore la crescut intr-un loc caldut, acoperit cu o servetel.
Dupa ce a crescut, framantati 2-3 minute pe un blat pe care ati presarat faina. Lasati 5 minute de repaus, acoperiti cu o servetel.
Adaugati untul moale la aluat si framantati timp de 3-5 minute, pana cand untul este incorporat, adaugati faina daca este necesar, aluatul trebuie sa fie moale si elastic.
Lasati inca 5 minute la repaus, intre timp ungeti formele cu unt.
Impartiti aluatul in doua.
Pentru briosele mici, am impartit aluatul in 6 si apoi am retinut din fiecare parte o parte mica de aluat pentru caciula. Bucatile de aluat le dati o forma rotunda si puneti partea cea mai lisa la exterior in forma, cu degetul faceti o gaura in centru si puneti bucatica de aluat, astfel am facut caciula.
Restul de aluat l-am pus pe o foaie de silicon sau o puneti pe o tava cu o foaie de copt.Am dat o forma rotunda aluatului si apoi cu detetele am facut o gaura mai mare in centru, marind cu degetele aceeasta gaura. Lasati inca 45 minute sa creasca.
Preancalziti cuptorul la 200 °C.
Forma rotunda in forma de inel o ungeti cu un ou batut cu o pensula, taiati cu o foarfeca, facand crestaturi la suprafata aluatului. Asa se procedeaza in regiunea unde locuiesc. Si apoi bagati in cuptor timp de 20-25 minute. Faceti atentie sa nu se arda suprafata, dupa 15 minute, acoperiti cu o foaie de aluminium, pentru a nu se colora prea tare.
Scoateti briosa din cuptor, lasati sa se raceasca pe un gratar.
Aluatul in formele de briose il ungeti cu oul si bagati in cuptor la 180°C timp de 15 minute maximum.
Dupa ce s-au copt, le scoateti din forma si le lasati sa se raceasca pe un gratar.

Foarte important : briosele trebuie sa se coaca rapid, daca le tinem prea mult in cuptor, miezul devine uscat.

5 comentarii:

carnetul de retete spunea...

Este o briosa care nu are mult zahar pentru ca se mananca cu dulceata, deci se pot adauga diferite esente sau mai mult zahar. Eu m-am tinut la originea ei. Briosa in general este un aluat de paine imbogatit cu unt si oua.

Cristian Borod spunea...

Multumesc! Trebuie sa am incredere daca zici tu ca asta e gustul adevarat pentru ca nu am termen de comparatie. am sa le incerc! Si daca esti in Franta atunci no comment! M-am distrat ca ai zis ca acoperi aluatul cu o servieta (serviette). Imi imaginam o valiza deasupra! Stiu ca te-ai referit la servetel :) No offens! da a fost amuzanta imaginea! Hotarat lucru am sa le incerc. Astea sunt Brioche a Tete cu caciulita pe primul e de la tete! Superbe! Multumesc inca odata!

Cristian Borod spunea...

P.S. Ale mele chiar ca nu aveau nimic de-a face cu briosele adevarate!

carnetul de retete spunea...

Cateodata utilizez dictionarele, dar nu este evident intotdeauna sa gasesc modalitatea de a ma exprima corect. Deci, nu este nici prima, dar nici ultima mea greseala...
Sant in Franta de 18 ani, inainte locuiam in Timisoara,este langa Arad, nu-i asa ?
Nu sant o experta in briose, dar am incercat si daca esti curios de altceva din gastronomia franceza, poate pot sa te ajut, dar din pacate,cu cuvintele mele...

Anonim spunea...

Am incercat reteta ta si sant foarte bune si pufoase. Si eu locuiesc in strainatate, stiu ca este dificil de gasit unele cuvinte. Bizar acest bucatar "maniac", vorbeste in 3 limbi.Hi,hi,hi...
Ana