joi, 11 martie 2010

Varza ca la Cluj - Chou à la Cluj - reteta traditionala

Aceasta reteta este cunoscuta si sub numele "sarmale imprastiate" sau de Varza à la Cluj, am incercat-o si am gasit-o foarte buna si usor de realizat. Este tipul de reteta familiala care poate fi servita chiar si cand aveti invitati la masa, mai ales ca dintr-o varza facem 8-10 portii. Pregatiti totul inainte in vasul de gratin si il puneti in cuptor timp de 30-40 minute inainte de a-l servi.
Compozitia este aceiasi ca si pentru sarmale, dar carnea nu o rulam in foile de varza murata, ci o punem in straturi intr-un plat de gratin. Acelasi tip de reteta, dar de origine franceza, am facut cu o varza creata umpluta cu carne, dar varza are foile intregi si le fierbem in apa. Pe cand pentru Varza ca la Cluj utilizam varza taiata marunt dulce sau acra, pe care apoi o calim in putin ulei sau in grasime.

Ingrediente (pentru 8-10 persoane):
- 1 varza mare
- 750 g carne tocata mixta (carne de vita + carne de porc)
- 1 ceapa mare taiata marunt
- 1 lingura de boia
- 1 pahar de orez
- 6 linguri de ulei
- sare, piper, cimbru dupa gust
- 6 linguri de smantana
Inlaturam foile exterioare de pe varza, capatana o taiem in 4 si apoi taiem fideluta. Punem varza tocata intr-un vas mare, presaram sare, amestecam bine si lasam sa stea putin - 10 minute minimum. Varza va elibera o parte din apa de vegetatie. Mama mea o freca un pic, apoi o lua in mana si o storcea, astfel zicea ca este mai digesta fara apa de vegetatie.
Apoi o punem intr-o oala cu 2-3 linguri de ulei si o calim. Amastecati din cand in cand. Daca a-ti inlaturat apa de vegetatie adaugati un pahar de apa. Lasati sa se caleasca 30-40 minute.
Intre timp pregatim umplura de carne.
Ceapa o curatam si taiam marunt, dupa care o calim in 2 linguri de ulei, adaugam apoi carnea macinata, amestecam bine si lasam inca 20 minute pe foc domol, carnea trebuie sa se rumeneasca si sa scada zeama lasata de carne. La sfarsit adaugam sarea, piperul, cimbrul si boia, amestecam si dupa 5 minute retrageti de pe foc.
Intre timp, fierbem orezul spalat in apa sarata. Dupa ce a fiert orezul, il scurgeti.
Preancalziti cuptorul la 200°C.
In vasul de gratin ( 24 x 33 cm), am pus 2 linguri de ulei, apoi un strat de varza, un strat de orez, un strat de carne

 si apoi am repetat operatia de 3 ori, la sfarsit am terminat cu un strat de varza si am depus smantana.

Am lasat in cuptor 30-40 minute si am servit cu smantana si ardei iute.

3 comentarii:

Nadji spunea...

Une très bonne recette habituellement et encore plus avec le climat actuel.
A bientôt.

Mihaela Pojogu spunea...

Cand eram copila, la vreo 15-16 ani, eu cu fratele mai mare, am vrut sa facem sarmale din varza proaspata, dulce si cum am avut probleme la impachetare, ne-am hotarat sa facem sarmale "sparte" :D ..era "inventia" noastra, ca mai tarziu sa aflu de la o colega de facultate ca descoperirea noastra se numeste varza a la Cluj :)) .. si m-am desumflat putin. :D

Inca ceva noi nu le bagam la cuptor, ci fierbeau la foc mic pe aragaz, le aromatizam cu cimbru si bors de casa.

vdaiana spunea...

Delicioasa mancare!
Asa facea si bunica, asa face si mama, cu singura diferenta ca noi punem smantana doar in farfurie.