duminică, 4 octombrie 2009

Sfecla elvetiana sau alba

Am cautat pe GUSTOS.RO articolul in care a aparut fotografia acestei plante- Ei spun in articol ca este o rubarba, dar in fotografie au pus o sfecla elvetiana in romana, beta vulgaris in latina, bietola in italiana si poirée, blettes sau bettes in franceza.

Fotografia rubarbei este aceasta:

Am copiat linkul care va trimite pe pagina GUSTOS.RO
http://www.gustos.ro/articole/sfaturi-practice/va-place-rubarba.html, nu incerc sa discreditez acest site, dar din intimplare am dat peste aceasta fotografie acum cateva luni si mi-am adus aminte unde am vazut-o.

Dupa ce m-am documentat un pic in carti si net, am facut o rezumare pentru aceasta planta, numita sfecla elvetiana.
Nume latin - beta vulgaris
Blette, poirée sau bette in franceza
Bietola in italiana
Sfecla elvetiana in romana
Descriere fizica
Aceasta planta furajera, seamana cu spanacul si se compune din doua parti comestibile: foile si tijele.In functie de varietati, foile sant inchise sau deschise la culoare, tijele sant albe, rosii sau galbene, masura in general pana la 60 cm.
Conservare
Se pastreaza in refrigerator, intr-un sac de plastique perforat, nu spalati foile. Raman fragede timp de 4 zile.
Foile se congeleaza dupa ce au fost oparite timp de 2 minute.
Preparare si utilizare
Inainte de a fi consumate se spala de nisip sau pamant.Taiati baza daca este prea fibroasa. Se poate consuma cruda in salate cand foile sant tinere sau fiarta, in manacaruri calde sau reci. Partea verde poate inlocui foarte bine spanacul in toate preparatele culinare.
Cand tija are fibre, deci este mai mare decat o foaie de spanac trebuie sa o curatam de fibre si taiam in batonase de 3-4 cm.
Cand punem bucatele in apa cu lamaie sau otet, tijele devin mai fragede si nu se innegresc.

Multumesc tuturor celor care au raspuns si au incercat sa ma ajute, pentru ca nu cunosteam numele acestei plante in romaneste .

2 comentarii:

carnetul de retete spunea...

simona spunea...

Multumesc pentru reteta de Dulceata de rosi verzi, am facuto si voi face de acum in colo. Eu in America folosesc chard ( swiss chard ) la fel cum ai folosi spacacul. Daca ai ocazie sa folosesti rhubarb, tulpina ii foarte bun in pie sau prajitura, dar frunzele nu se folosesc pentru ca sint otravitoare. Chard si frunza si tulpina e buna. Eu folosesc tulpina in salate si ciorbe. Simona
06 octombrie 2009 04:19

Paul spunea...

am cautat ore in sir ca sa aflu cum se numeste aceasta sfecla elvetiana. eu o foloseam foarte mult in Italia si nu stiam cum se numeste pe romana