joi, 15 octombrie 2009

Pâte à sel - cu faina si sare, dar nu se mananca...


Am gasit reteta si incerc sa va dau cateva precizari pentru realizarea acestui aluat.
Ingrediente:
- 2 pahare de faina
- 1 pahar de sare fina
- 1 pahar de apa (verificati consistenta aluatului, adaugati apa cate putin, nu toata dintr-o data)
Facultativ:
- 1/2 lingura de glicerina pentru o finete mai mare
- 1 lingura de praf de lipit pentru hartie de tapisat pentru soliditate.
Daca aluatul este prea gros sau prea subtire, adaugati cate un pic de apa sau faina.
Accesorii:furculite, cutit, presa de usturoi pentru par, aluminium de bucatarie pentru a da mai mult relief, pensule pentru a face corectii sau pentru a lipi pesele intre ele, dantela pentru a imprima diferite motive pe aluat.
Amestecati faina, sarea si praful de lipit. Varsati apa, amestecati si cand aluatul se tinne si puteti sa il modelati, este gata. Daca este prea lichida adaugati faina.
Eu nu am folosit glicerina. Glicerina am gasit la farmacie, de exemplu.
Se fac piesele micute si apoi pentru a le lipi ungem cu o pensula cu apa.
Grosimea pieselor nu este mai mare de 1 cm, pentru ca altfel este mai dificil la uscat, deci mai fragil.
Pe situl http://www.alapatasel.com/sorciere.htm aveti mai multe exemple.
Dupa ce a-ti facut formele, le puneti la uscat in cuptor, daca este cu ventilatie, timpul va fi mai redus. Incepem cu o temperatura scazuta 60°C - 70°C. In general, aveti nevoie de 6 ore, dar vedeti cand figurina este uscata, din gri inchis devine gri deschis, partile care nu sant inca uscate sant mai inchise la culoare.
Este si o alta metoda de uscare in micro-ondes - dar nu am incercat- sau pe calorifere.
Dupa uscare, a doua zi, puteti sa colorati, eu am folosit vopsea acrilica, dar puteti incerca si cu alt tip, faceti o incercare pe dosul figurinei care nu se vede sau pe un rest de aluat.
Pentru a rezista la umiditate, cel mai bine este sa facem o protectie impotriva umiditatii - verni.
Pentru mulaj nu stiu daca merge, numai pentru piesele micute, finetea nu este aceiasi ca si a ipsosului sau gipsului.
Cu ipsos, am facut un tablou floare in relief, pe o placa in MDF.
Deci, daca doriti sa incercati, aveti reteta...
Daca cautati ceva si nu gasiti, puteti sa ma intrebati, voi incerca sa va raspund cat mai repede, am facut un pic pictura pe lemn, si altele...

3 comentarii:

Lala spunea...

Multumesc mult!

Lala spunea...

Cristina, sper sa nu te superi daca am preluat aceasta reteta . Cunosc multe mamici care iti vor multumi mult pentru ea.

carnetul de retete spunea...

Nici o problema si daca cauti altceva, poti sa ma intrebi, daca pot sa te ajut, cu placere...