vineri, 5 martie 2010

Mucenici moldovenesti - Sfintisori - reteta traditionala

Aceasta reteta traditionala romaneasca se pregateste pe 9 martie, cu ocazia sarbatorii crestine a Sfintilor 40 de mucenici din Sevastia si inceperea anului traditional agricol. Daca pe 8 Martie este ziua femeii, pe 9 Martie este ziua barbatului. In aceasta zi se fac nenumarate ritualuri pentru alungarea gerului. Cum sant 40 sfinti - femeile pregatesc  40 colaci mucenici, iar barbatii trebuie sa bea in aceasta zi 40 pahare de vin sau sa guste un pic de vin rosu care reprezinta jertfa celor 40 de Mucenici(nu cunosteam acest obicei, cand i-am spus lui François se intreba cum cineva poate sa bea atata...).
In ziua mucenicilor se incheie zilele babelor - zilele capricioase ale ingemanarii iernii cu primavara, lasand loc zilelor mosilor - zile calde.
Formele Mucenicilor difera in functie de regiune - in forma cifrei 8 stilizare a formei umane, in Moldova si Dobrogea, sau  in forma de albina, bradut sau Uitata pentru morti - este un mucenic mai mare, dar orb.
Exista 2 moduri de preparare, copti facuti cu un aluat de cozonac sau fierti in apa cu zahar cu un aluat mai simplu ( faina, apa si sare), apoi unsi cu miere si nuca sau scortisoara si nuca.
In Banat, bunica mea ii facea in forma de om si apoi il ungea numai cu miere.
Am cautat in mai multe bloguri si situri. In final, am retinut aluatul de la Gourmandine, dar le-am uns cu miere si miez de nuca.


Ingrediente : 
- 550 g faina
- 80 g unt topit
- 125 ml lapte caldut
- 125 ml apa calduta
- 1 ou 
- 1 plic de drojdie uscata - daca pregatiti in masina,  daca plamaditi cu mana, dublati cantitatea
- 150 g zahar
- 1 lingurita de sare
- 1 galbenus de ou batut cu o lingura de lapte pentru dorura
- miere de albine si miez de nuca macinat
In masina de paine, puneti in primul rand lichidele - apa, laptele, oul batut, untul topit, sarea, zaharul,faina si drojdia. Puneti pe programul aluat care dureaza 1 ora si 30 minute, astfel scoateti aluatul gata dospit.
Daca frmantati la mana, puneti faina intr-un castron mare, faceti o gropita in mijlocull fainii si adugati drojdia, zaharul, sarea, sarea oul batut, untul, laptele si apa. Amestecati si framantati timp de 25 minute, pana cand aluatul se dezlipeste de maini si de bordul castronului. Veti obtine un aluat elastic. Acoperiti cu un prosop proaspat si lasati la crescut timp de 1 ora intr-un loc caldut.
Scoateti aluatul din vasul masinii, depuneti pe un blat presarat cu faina.Cum aluatul a fost prea lipicios, am adaugat un pic de faina si am framantat, 2-3 minute. L-am lasat la repaus 5 minute si apoi  si impartiti-l in 20 parti egale. Eu am folosit cantarul, am obtinut 20 bucati de aproximativ 55 g.
Fiecare bucata le rulati intre suprafata de lucru si podul mainei, pana cand obtineti un rulou lung si subtire de aproximativ 50 cm. Indoiti-l in doua si rasuciti cele doua parti.


 Dupa ce obtineti o impletitura, formati un cerc, unind capetele impletiturii, pentru a forma un cerc.
Cercul il rasuciti o data pentru a forma cifra 8. Mucenitii astfel obtinuti ii depuneti pe o tava tapeta cu hartie de copt si lasati sa creasca tim de 1 ora intr-un loc caldut.


Ungeti mecenicii cu o pensula cu galbenusul de ou si lapte, apoi depuneti in cuptorul cald la 180°C, timp de 20 minute pana cand se rumenesc.


Scoateti mucenicii din cuptor si depuneti cu o pensula mierea, de ori si apoi preasarati miezul de nuca cu generozitate...







5 comentarii:

Daniela Addario spunea...

Vreau si eu un mucenic, ca pina luni cind fac, mi s-a facut pofta, uitindu-ma la ai tai... yamiii, ce frumosi si buni...

Elena Toma spunea...

Interesanta optiune. Si eu am vazut mai des in ultimul timp asa, dar cand eram eu mai tanara se faceau de post, adica aluat de paine, framantat foarte bine si manevrat cu ulei, rasucit, impletit si facut asemanator sub forma cifrei 8. Unsi cu apa cu zahar si copti, apoi insiropati cu miere diluata si cu nuca multa. Am avut un mare soc atunci cand venind din Bucovina am constatat ca in Muntenia se face "ciorba" de mucenici!
Ai tai sunt foarte frumosi! Felicitari!

Sarea in bucate spunea...

Pe aripi de primavara
8 Martie lin coboara
Si in a lui privire
Va aduce mult noroc si fericire !Cu drag, Just me:)

Nadji spunea...

Tes martyrs sont beaux et de plus, ils doivent très bons.
Je note ta recette.
A bientôt.

Simona in bucatarie spunea...

Foarte buna reteta. Am incercat-o si sunt foarte incantata de mucenicii care mi-au iesit.