sâmbătă, 15 mai 2010

Stevia - iarba cu foi ca si mierea...


Stevia Rebaudiana Bertoni, cunoscuta sub numele comun de Stévia, este o iarba salbatica care a aparut in padurile sub-tropicale din Paraguay, intr-o regiune unde altitudinea este cuprinsa intre 500 si 1500 metri, precipitatiile sant importante si temperatura variaza intre 6°C si 43°C, solul este sarac, acid si nisipos.
Aceasta regiune a fost locuita de indienii Guaranis si dupa ethnobotanisti aceasta planta este utilizata de cel putin 2000, in aceasta regiune.
Numele de origine, dat de indienii guaranis este de "ka'a eirete" - sau "foi ca si mierea"
Termenul actual este de "ka'a he'e" - "foi dulci" sau "iarba dulce".
Foile de stevia uscate au o putere de indulcire de 200 ori mai mare decat zaharul, dupa rafinare. Foile de stevia contin de glycoside. Glycosidele nu sant recunoscute de UE ca si ingredient alimentar, dar a fost recunoscut faptul ca este non-toxica. 
Se gaseste in vanzare, in diferite situri, in granule, foi uscate sau  in pudra. 
Semintele de stevia sant foarte mici si fine (1000 seminte nu depasesc 300 miligrame) . 
P.S.Am cumparat un pachetel de seminte -25 seminte pentru 5.50 Euros.
Dar vroiam sa incerc sa cultiv si apoi sa o inmultesc prin seminte, anul viitor. Prima mea incercare de a obtine plante tinere, nu a reusit, pentru ca nu era destul de cald in camera sau nu am udat destul. Am reancercat mai tarziu, acum o luna si mi-a reusit. Cum as dori sa reduc zaharul, voi incerca cultura acestei plante.
In fotografia de mai sus sant 4 plante, 2 mai mari si 2 foarte micute la baza.  Astept cu nerabdare sa se incalzeasca afara, sa o pot planta in gradina si sa vad ce gust au frunzele, cand va fi un mic mai mare...

De asemenea, B.Simonsohn, a scris o carte de retete si sfaturi practice, in care explica ca stevia poseda o putere de indulcire de 10-15% superioara zaharului.


Bibliografie http://www.lamaisondustevia.com/.

4 comentarii:

Unknown spunea...

Multumesc de informatii, aici se vinde la plafar indulcitor de stevie, voi cumpara si eu.
Te pup.

Elena Toma spunea...

E clar, este alta planta decat cea pe care o stiu eu de la noi! Foarte interesant articolul si datele.

carnetul de retete spunea...

Elena, am incercat sa fac scurt, dar daca vrei mai mute detalii, le gasesti pe situl pe care l-am afisat in bibliografie

Anonim spunea...

de unde se pot cumpara seminte?